inspiration – min kost

Jeg har på det sidste mærket en øget interesse omkring min kost her på bloggen.
Derfor vil jeg dele lidt billeder med jer fra min instagram, hvor i kan få et indblik i
hvad jeg spiser. Første indlæg er med fokus på morgenmad, mit favoritmåltid.

Skærmbillede 2013-04-24 kl. 21.44.03 Skærmbillede 2013-04-24 kl. 21.44.13 Skærmbillede 2013-04-24 kl. 21.42.34 Skærmbillede 2013-04-24 kl. 21.42.09 Skærmbillede 2013-04-24 kl. 21.41.42 Skærmbillede 2013-04-24 kl. 21.41.31Skærmbillede 2013-04-24 kl. 21.40.36
Jeg varierer min morgenmad meget, men har disse “krav” til måltidet:

Massere af proteiner

Hvorfor? Fordi proteiner mætter rigtigt godt, så jeg kan holde mig mæt og glad helt til frokost.
Hvorfra? Jeg får mine proteiner fra græsk yoghurt, mælk, skyr og æg.

Gode fedtstoffer

Hvorfor? De er hjertets fortrukne næringsstof og springfyldt med gode ting og sager.
Hvorfra? Fra nødder, frø og kerner. Jeg er særligt glad for mandler og hørfrø. Jeg laver altid
hjemmelavet mysli som udover gryn og tørret frugt, indeholder massere af nødder og kerner.

Vitaminer

Hvorfor? Fordi hver enkelt vitamin har hver sin gavnlige effekt på både det indre og ydre.
Hvorfra? Jeg spiser altid et stykke udskåret frugt; banan, æble, pære eller bær, på min morgenmad.

Fibreholdige kulhydrater

Hvorfor? Kroppen skal have noget at arbejde med, så den kan holde sig kørende dagen igennem.
Hvorfra? Jeg spiser sjældent brød om morgenen og får derfor mine kulhydrater fra
fiber-havregryn og fuldkorns bran flakes.

5 thoughts on “inspiration – min kost

  1. Anonym siger:

    mmh, din morgenmad ser altid mega lækker og frisk ud! faktisk vil jeg sige, at du har inspireret mig til at gå fra brød med nutella, til havregrød og havregryn med nødder og frugt! :)

  2. Sille siger:

    Laver du også noget inspiration til frokost? Det ville være fedt :-)

  3. Aida Cherry siger:

    Dato: 3/1 2012 03:11 | Indlæg redigeret den: 3/1 2012 03:32 Xvegan Da normale mennesker som fylder deres kroppe med parterede lig, mælk og ost bliver syge af den “mad” de spiser så er det måske meget heldigt at vi har en “spiseforstyrrelse”. Når du kalder det en spiseforstyrrelse at leve af grøntsager, frugt, nødder, kornprodukter og bælgfrugter hvad kalder du det så at fylde sig med kolesterolfyldte parterede lig og samtidigt tage farligt kolesterolsænkende medicin? Mon ikke det var en ide at lade være med at spise så meget kolesterol i stedet? Har du set min indlæg længere oppe i tråden. Der kan man tydeligt se at det er ikke et problem at få protein nok. Mht. kræft så har vi desværre ikke fundet kuren men mange kan undgå at få kræft ved at leve af planteføde. http://plantemad.dk/brystkraeft_fedt.html http://plantemad.dk/dit_liv.html http://plantemad.dk/prostatakraeft.html Mht. din påstand om at vi har ortoreksi så tager du fejl. Grunden til at mange veganere og vegetarer ved lidt mere om hvad der er sundt og usundt tror jeg er at mange uvidende kødhoveder bliver ved med at sige at det er farligt ikke at spise lig og at vi vil komme til at mangle alle mulige næringsstoffer. Når man får sådan noget at vide så vil man selvfølgelig undersøge om de har ret fordi man vil jo ikke risikere at blive syg. Det mange så finder ud af at det er lige nøjagtigt omvendt. Det er den vestlige kost som er fyldt med animalskeprodukter der er skyld i mange af de sygdomme folk får og en vegansk kost med nogle få tilskud er meget sundere. Mange er imod at tage tilskud men jeg vil hellere tage et sundt kosttilskud hver dag end at tage kolesterolsænkende medicin. Jeg har for resten flere gange fået taget blodprøver ved lægen for at få tjekket at alt er som det skal være. Det eneste problem der har været er at mit d vitamin niveau på grund af den breddegrad vi lever på er for lavt om vinteren hvis ikke jeg tager et tilskud.

Skriv et svar

